Penang

1 september 2012 - Penang George Town, Maleisië

Op het moment van schrijven (vrijdagmiddag 1 sept. 17.40) bevinden we ons boven Vietnam en zitten we in een vliegtuig van Air Asia en zijn we onderweg van Penang naar HongKong. Maar laten we teruggaan naar afgelopen maandag onze aankomst op Penang (also known as Pearl of the Orient) na een korte vlucht vanaf Langkawi (30 minuten).

Het vliegveld van Penang is niet zo groot en we hadden snel de koffers en via de taxi counter een taxi geregeld. Het was een oude taxi wat meneer Teun weer helemaal niks vond “wat een oude auto daar wil ik niet mee!” Tuurlijk joh, dan blijf jij toch lekker staan hier! Het ritje naar ons hotel duurde een klein uurtje en de boys vielen in slaap. Rond half 6 kwamen we aan bij het Shangri-La Rasa Sayang Resort & Spa. We werden welkom geheten door de bell boys die meteen alle bagage aanpakten. Inchecken en meteen de family room die we hadden voor de 1e avond verlengd voor de hele week. Wel zo lekker. De 1e nacht hadden we rechtstreeks geboekt en de andere 3 nachten via Agoda.com, scheelt een paar Ringgit! We hadden een hele ruime kamer op de 4e etage met groot balkon en uitzicht op het zwembad en zee! Voor Teun stond er een groot bed, Bram zou in z’n tentje gaan slapen. We gingen snel naar beneden en hebben de boel een beetje verkend. We hadden via Alias Abdullah, onze uiterst vriendelijke venue manager van The Andaman al begrepen dat we zeker in Spice Market Cafe moesten gaan eten. Hij had daar 3 jaar gewerkt en ook de naam van Amran doorgegeven die daar nog werkt. We moesten naar hem vragen en dan zou alles goed komen! Dat duurde niet lang, we werden herkend door Amran en hij regelde meteen een paar man die ondanks dat alles vol zat een goeie tafel regelden! Er werden 2 kinderstoelen gebracht door oa Amran die vroeg aan ons : “Did you came from the Andaman?” Toen wisten we dit is de juiste persoon. Hij was die ochtend al gebeld door Alias die hij al een maand of 8 niet meer gesproken had. Maar hij wilde zeker weten dat Amran goed voor ons zou zorgen. Nu hoef je je daar in dit hotel geen enkele zorg over te maken maar altijd leuk om nog wat extra aandacht te krijgen. Mireille en ik wilden eigenlijk a la carte gaan eten maar Amran zei “ no, take the buffet it’s great and tonight and tomorrow 2 for the price of 1!!”  Ach ja, we blijven Hollanders dus laten we dat maar doen. Een tiger draft, glas chardonnay, lime juice en appelsap en eerst ff proosten op ons verblijf hier. Voor de boys chicken nuggets en frietjes besteld en wij hebben werkelijk fantastich gegeten van het buffet. Veel buffetten gezien maar dit was werkelijk het summum. Er was van alles wat, indiaas, indonesisch, malay, chinees, japans (heel veel sushi), westers noem maar op. En het mooie was, veel werd a la minute klaargemaakt door een chef van het origin country. Dus niet een hoogblonde zweed die sushi staat te rollen! Het dessertbuffet was ook om van te  smullen. Amran gaf ons heel veel aandacht en toen het begon te regenen zorgde hij snel voor een tafel onder de luifel. De rekening was echt om te lachen. Het buffet kostte MR 118 pp (kleine 30 euries) maar vanavond was dat dus voor 2 pax! Amran rekende ook minder drankies af dus dat was ook helemaal prima! Het restaurant was werkelijk afgeladen vol maar daar merkte je bij de buffetten en qua service helemaal niets van. Schijnbaar komen ook veel locals hier eten op maandag en dinsdag omdat het zo goedkoop is. Ja, dat begrijp ik. Op woensdag en donderdag was het een stuk minder druk bleek later in de week.

De volgende ochtend was het ontbijt ook in Spice Market en ondanks dat we super verwend waren bij the Andaman was dit ontbijt nog beter. Veel aziatische gerechten die bij het diner worden geserveerd staan hier ook bij het ontbijt. Maar daarnaast ook yoghurt (vele soorten) met cereals, fruit in hele kleine stukjes gesneden, een pastry met vele soorten brood, een toaster waar Teun elke ochtend z’n boterham in roostert, verse sappen etc. En Amran bracht ons een cappu en latte! Het is elke ochtend een feest!

Naast het hotel lag de Kids Adventure Zone waar ook de gasten van het nabijgelegen Golden Bay Sands Resort (ook onderdeel van Shangri-La) gebruik van kunnen maken. Vanaf ons hotel loop je dan door de werkelijk prachtige aangelegde tuinen met ruim 100.000 soorten bomen, planten, bloemen en overige flora. Onwijs mooi bijgehouden. Tegen een kleine vergoeding kunnen de kinderen hier gebruik maken van allerlei faciliteiten zoals een ballenbak, klimtoestellen, blokken, een kinderkeuken maar het mooiste is wel de glijbaan. Die had Teun al gespot in de folder en op de site en ook wij vonden het wel een coole glijbaan. Met een jutezak om je benen gleed je onwijs hard naar beneden. Bram bij ons op schoot maar Teun ging constant alleen en hij vond het machtig. We zijn daar een uurtje geweest en daarna gezwommen in het enorm grote zwembad met veel kinderbadjes. Bram ging tussen de middag even slapen en Mireille bracht een berg wasgoed naar een local laundry. Die avond zijn we natuurlijk weer gaan eten in Spice Market Cafe en hebben we weer totaal andere gerechten gezien en geproefd dan de avond daarvoor. We hebben gesproken met de Head Chef die langs loopt en informeert of alles naar wens is. Op elke tafel staat een kaartje waar je je comments op kan invullen. Ik vroeg of men weleens negatief is over deze prachtige buffetten. “Ja hoor, sommige mensen zeggen dat er te weinig keus is”! Onbegrijpelijk, zeg ik want er is echt iets voor iedereen te vinden.  Maar helaas geven ze dan niet aan wat ze dan missen. Indien de gasten hun kamernummer en emailadres hebben ingevuld worden ze nagebeld en/of gemaild wat ze dan missen zodat ze dat een volgende keer wel kunnen krijgen!! Over service gesproken!

Op de kamer ligt een pillow menucard! Daar kan je kiezen wat voor een soort kussen je wilt hebben. Elke ochtend hangt de krant in een keurig linnen tasje (geen plastic) aan je deur, elke avond is je bedje keurig opengeslagen met een kaartje met daarop een quote uit het boek Lost Horizon van James Hilton,  een keur aan toiletartikelen op de badkamer inclusief een doosje waspoeder (voor de kleine handwasjes!!). Bij het zwembad krijg je een menucard met daarop een serviceknop (bespaart je het lopen naar de Beachbar, je zal toch moe worden!). En, bij het zwembad delen ze s’ middags cold towels uit en stokjes met vers fruit! Kortom deze hut is wel het echte 5-sterren niveau met aziatische dienstverlening!

Woensdag ging Mireille al vroeg weg (07.00 uur) want ze had hier de mogelijkheid om te gaan duiken en snorkelen! Wij hadden dus een “mannen” dag!

Ik (Mireille) was de enige vanuit Penang die naar het 35km verder op in de zee gelegen panton bij Pulau Payar waar je kan duiken en snorkelen. Het koraal is zo goed als dood, maar aan vissen ontbreekt niks. Tijdens mijn duik heb ik een Baracuda, Lion Fish, Tiger Grouper en vele gekleurde visjes gezien, heel gaaf en heel fijn om weer eens te duiken. Na de lunch werd je met een klein bootje naar een strandje gebracht waar reef haaien zwemmen, ik er ook tussen zwemmen, dat was wel een adrenaline stoot, maar echt te cool om tussen haaien te zwemmen die dan een halve meter onder je door schruiven. Een van de gaafste ervaringen voor mij deze reis.

De boys werden extreem laat wakker (Bram 09.30 en Teun 10.15) dus we moesten nog haasten om te ontbijten. Na het ontbijt eerst naar de kids adventure zone voor een uurtje, daarna uurtje zwemmen en toen ff naar de kamer voor een bammetje. Die nemen we elke ochtend van het ontbijt mee, met pindakaas, dat staat ook op het buffet!  Bram viel al snel in slaap op het bed, ik heb hem in de kar gelegd en toen ben ik met Teun aan de pool gaan liggen. Ik met een krantje en Teun mocht met de Ipad.  Na een uurtje werd Bram wakker en zijn we gaan zwemmen en op het strand gaan liggen omdat we dan nog de laatste paar uurtjes van de zon goed konden meepikken. Ik in ieder geval, de boys bleven lekker zwemmen! We hadden wel wat honger gekregen en hebben bij de Pinang Bar (Beachbar) een bordje frietjes besteld en hebben die tijdens het skypen met Pauline/Paul en Willeke genuttigd.

Die avond hebben we bij de Pinang bar aan het strand/zwembad gegeten en van de ondergaande zon genoten. Ik ben nog even naar de Night Market gelopen en bij een aantal supermarkten gezocht naar zwemluiers voor Bram, maar helaas zonder resultaat. Een  biertje genomen bij de Wooden Pub waar ik naar een herhaling van een wedstrijd uit de Premier League van afgelopen weekend heb zitten kijken.

Donderdag zou alweer onze laatste volle dag op Penang zijn, wat gaat de tijd toch snel. Na het ontbijt ging Mireille weer een wasje ophalen en wegbrengen en zijn de mannen naar de Kids Adventure zone gegaan voor de glijbaan, ballenbak etc. Ook kon Teun daar z’n t-shirt ophalen die hij op dinsdag zelf had geschilderd tijdens 1 van de vele kinderactiviteiten die het hotel ook organiseert. Op dinsdag had hij trouwens ook heerlijke koekies gebakken.  Mireille kwam ook naar de kids club en toen zijn we met z’n allen gaan zwemmen. Ik had om 15.00 uur een afspraak bij de CHI, The Spa van het hotel. Ik zou een behandeling van 2,5 uur ondergaan, Indulgence of Time geheten. De avond voorafgaand kreeg ik nog een keurige bevestiging op de kamer met hoelaat ik waar moest zijn, wat ik eventueel mee moest nemen etc. Een kwartier voor aanvang moest je aanwezig zijn in een werkelijk prachtige Spa. Qua lokatie niet zo mooi als The Andaman maar het mocht er absoluut wezen. Zodra je daar binnenkwam waande je je in een andere wereld. Ik kreeg de keuze uit 5 geuren, zijnde de 5 elementen, en zonder dat ik het wist koos ik voor Metaal. Ik kreeg uitleg wat dat inhield en wat de behandeling precies zou zijn. Het zou bestaan uit een korte voetmassage, daarna stoombad om de porien goed open te gooien. Een full body massage en een uitgebreide gezichtsbehandeling. Heel lang geleden dat ik die eens genomen had maar het was werkelijk een verademing. Alles bijelkaar lag ik daar zo’n 2,5 uur en kwam er totaal relaxt uit, voorzover je dat nog niet bent na bijna 6 weken vakantie, hahaha. Nog wat items in de shop gekocht en meneer was wel klaar! Ik dacht, ook Mireille moet dit meemaken, dus vroeg ik of er nog plek voor de avond was, ze zijn tot 22.00 uur open. Ja, dat moet lukken. Ik ben teruggegaan naar het zwembad, Mireille heeft voor die avond een facial en massage van totaal 2 uur gereserveerd.  We hadden gereserveerd bij de Pinang bar voor het diner want die avond zou er een Malaysian bbq buffet zijn. We kregen een mooie tafel waar we de zonsondergang goed konden zien. De laatste op deze reis want in HongKong zouden we hem niet zien. Heerlijk gegeten en Mireille moest het dessert met spoed naar binnen werken om op tijd bij de massage te zijn. De boys kregen nog een bolletje chocolade ijs en lagen om 21.00 uur (voor de verandering eens vroeg) op bed! Ik heb op het balkon zitten internetten totdat Mireille helemaal blij van de Spa terugkwam. Het was wederom een goddelijke ervaring, enorm ontspannen een uur lang massage en daarna een uur lang een facial, zalig!

Vrijdag stond weer in het teken van reizen! Maar eerst nog 1 ding doen wat ik graag wilde, Jetskien! Op het strand voor het hotel lagen een aantal jetskies en ik ben lekker een kwartiertje gaan “knallen” met dat ding op zee. Heerlijk om weer even vol gas over de golven te “beuken”. Ik wist dat Mireille het ook leuk zou vinden en aangezien ze toch niet met een parachute achter een boot ging hangen koos ze voor deze optie (er waren die week wat gasten hard geland op het strand!). Teun en Bram stonden het te aanschouwen vanaf het strand en Teun is met Mireille ook meegegaan op de jetskie wat meneer wel vetgaaf vond. Ze gingen behoorlijk hard!! Aansluitend nog heel even zwemmen en de laatste minuten vol in de zon!! Ik ben om om 12 uur nog even de was gaan halen maar die was dicht!! Het was Independence Day maar de eigenaar had gezegd dat ze open zouden zijn. Terug in het hotel gebeld naar de wasserij en toen bleek dat ze net open waren. We hadden elkaar net misgelopen. Ik weer terug want het is toch wel prettig om alle kleren te hebben.

Douchen, koffers pakken en om 13.00 uur waren we bij de receptie om uit te checken. Bye bye Shangri-La, het was heerlijk en we hebben genoten. Rond 14.30 uur waren we weer op het vliegveld van Penang wat al 3 jaar bezig is met een renovatie! Onze Air Asia kist naar HongKong vertrok op tijd (15.40 uur) en de vlucht zou 3 uur en 35 minuten in beslag nemen. We hadden ruim plek want het vliegtuig zat lang niet vol. De boys zoals gebruikelijk tijdens onze vluchten weer aan het spelen op Ipad & Iphone en wij konden wat verhalen schrijven en Mireille kon ook fotoos bijwerken op de computer. Rond 19.20 landen we in het donker op HongKong, onze laatste bestemming van deze vakantie. Meer over ons verblijf daar en ons luxe logeeradres in het Grand Hyatt in ons volgende en laatste blog!

1. Have fun de laatste dagen!:
    3 september 2012
    Geniet er nog even van, wordt tijd dat jullie weer gezellig naar huis komen! Onwijs cool zwemmen met rifhaaien, ik heb dat ook meegemaakt in Great Barrier Reef, duiken tussen groep white tipped reef sharks!
    Goede vlucht!!!