Ipoh

27 augustus 2012 - Ipoh, Maleisië

Op het moment van schrijven is het vrijdagmiddag half 6 en zit ik met Bram in de Kids Explorer’s Club van The Andaman hotel op Langkawi. We zitten binnen, liever buiten natuurlijk, maar omdat het nu al ruim 3 uurtjes behoorlijk hard regent zitten we dus binnen. Maar laten we nog even teruggaan naar afgelopen dinsdagmiddag, onze aankomst in Ipoh. Teun en Bram kregen bij het uitstappen van de conducteur allebei 1 Maleisian Ringgit. Het was Hari Raya en traditioneel krijgen kinderen dan kleine geldbedragen van familieleden en vrienden. Dat was natuurlijk ontzettend lief van de conducteur. Bram wilde het niet, maar Teun greep het met beide handen aan en zei “tenk you”! Wij uitleggen wat het betekende en daar wilde Teun wel een kadootje voor kopen (Euro 0,50).

We wilden eerst nog even informeren bij het loket of er nog tickets waren voor treinen naar Langkawi. De vrouw achter het loket uitleggen en er stond een vent ongeduldig naast Mireille die, dacht ik, voor wilde dringen. Daar hebben chinezen nogal een handje van dus ik wilde er wat van zeggen totdat bleek dat wij aan het voordringen waren en er een flinke rij ons stond aan te staren! Hahaha, die hadden we ff gemist, je moest namelijk een nummertje trekken. In het stationsgebouw ligt ook het Majestic Station hotel. Het gebouw, lokaal ook wel Taj Mahal genoemd, daterend uit 1915 is een mix van moorse en victoriaanse bouwstijl. Helaas is het Majestic al een jaartje dicht, jammer want de High Tea daar op de Verandah was volgens Lonely Planet een must do! Buiten stonden er vele taxi’s klaar en we waren binnen 10 minuten bij het Impiana hotel wat niet ver buiten het centrum ligt.  De boys hadden alleen maar oog voor het zwembad maar dat ging ff niet door. Na het inchecken zijn we met een taxi weer teruggegaan naar het centrum. Het was alweer laat en we hadden flinke honger. Mireille had een restaurant plek uit de Lonely Planet uitgezocht waar allerlei kleine eettentjes met voornamelijk malay food stonden met in het midden een speeltuin. Dat was wel ff lekker voor de mannen, konden ze zich uitleven. Wij namen wat kleine gerechtjes voor wederom weinig. Voor de boys wat wortels en we hadden nog boterhammen. Jaja, echte wereldreizigers zijn het, alleen qua eetcultuur houdt het nog op. Achter dat pleintje lag de nightmarket waar net allerlei stalletjes werden geplaatst. Teun wilde daar wel wat voor zijn Hari Raya geld kopen. Uiteindelijk zijn het wat liniaaltjes geworden die hij mooi bij het tekenen kan gebruiken. Ook Bram kreeg er 1 van Teun. Rond 20.30 uur naar hotel. Boys slapen en wij wat internetten en filmpje kijken. Met internet hebben we mazzel, bijna in elk hotel tot nu toe is het free wireless. Kunnen veel europese hotels nog wat van leren!

Volgende ochtend bij het ontbijt blijkt maar weer dat een goeie instructie aan je zwarte brigade van waarde kan zijn. Die hadden ze hier duidelijk niet gekregen, het was een redelijke puinhoop. Onafgeruimde tafels, geen glazen bij de sappen, koffie op, lege schalen op het buffet, ach, misschien zijn we wel wat verwend in vergelijking met het Renaissance hotel in Melaka maar zo moeilijk is het nu ook weer niet, toch? Mireille had al een ochtendprogramma bedacht, wat ze vaak met veel succes doet! We zouden langs 1 of 2 tempels gaan die net iets buiten de stad lagen. Concierge had een taxi gecharterd, dat is in Azie wel zo handig omdat je een prijs afspreekt en hij ook blijft wachten terwijl je een, in dit geval, tempel bezoekt. De 1e tempel, Sam Poh Tong wat de grootste grot tempel van Maleisie is, lag op nog geen 10 minuten rijden van het hotel. Prachtig complex bestaande uit onder andere  een chinese beeldentuin, reclining Buddha in de grot en een Turtle pond waar locals hun schildpadden brengen om hun karma  te balancen. De turtle pond was indrukwekkend (niet zo zeer de pond maar wel waar het lag), het was echt een fantastisch gezicht zo in een “kuil” met om je heen hoge bergen begroeid met allerlei soorten bomen. Naast de tempel lag een chinese begraafplaats met in kleine “kluisjes” een foto met opschrift en daarachter de urn met as.  Aansluitend zijn we nog naar de Kek Long Tok tempel gereden iets buiten de stad. Ook prachtig met een enorme Chinese Buddha (of future happiness). Terug naar het hotel en toen zat het culturele deel van de dag er weer op. Tijd voor het sportieve: Zwemmen! Rond 13.00 uur is het redelijk warm dus waren we de enigen bij het zwembad. Niks mis mee, de boys gingen naast het zwemmen ook nog een hut maken van de (lig)stoelen en tafels. We hebben een lunch aan het zwembad besteld en kregen daar frietjes bij die T&B in hun hut gingen nuttigen. Prachtig gezicht. Na de lunch even zonnen en weer zwemmen totdat binnen no time een enorm noodweer losbrak. Echt, dat ging heel snel. Eerst nog even schuilen onder de parasol en de boys in hun tent maar dat had geen zin. Rennen naar binnen, douchen en ff chillen op de kamer. Het bleef maar regenen en begin van de avond zijn we met een taxi op z’n “japans” langs een aantal highlights van Ipoh gegaan. Stoppen bij de highlight, Mireille snel uitstappen, fotoos maken en weer wegwezen naar de volgende highlight. Ipoh is een stad met 700.000 inwoners en staat vol met koloniale architectuur. Het is vernoemd naar de Ipoh tree en noemt zich hedentendage graag de "Bougainville City". Zo zijn we binnen een half uur langs de Town Hall (1916), Court House (1928) en Birch Memorial Clock Tower (1908, opgericht ter ere van James Birch de 1e Britse Resident). Ook nog langs Royal Ipoh Club (zeer exclusief) met daarvoor het “field”, St Michael’s Institution (een neo-gotische koloniale school), de Masjid India Muslim Mosque uit 1908 en de vele chinese winkeltjes in de old town. Zo, dat is wel genoeg geschiedenisles voor vandaag!

We zijn afgezet bij een shopping mall maar niet 1 van de beste! Er zat een supermarkt in waar we onder andere yakult, nootjes en melk voor Bram hebben gekocht. Het was intussen droog geworden en we zijn toen gaan lopen richting Chinatown. We wilden namelijk erg graag eten bij een mobiele fondue cq bbq kar! Die hadden we de avond daarvoor zien staan maar toen hadden we net gegeten. We hielden toch maar een taxi aan, lopen was best ver, die ons naar de mobiele fondue/bbq bracht. Een werkelijk fantastische mobiele unit waar we kip, garnalen, vis, rendang, groenten zowel op de bbq als fondue hebben genuttigd, heerlijk! En dat alles voor 8 euro! Na deze bijzondere en zeer smaakvolle maaltjd zijn we teruggegaan naar het hotel, traditionele boekjes gelezen en slapen.

De volgende ochtend zijn we vroeg gaan ontbijten want we hadden om 09.00 uur een taxi besteld om ons naar Alor Setar, in het noordwesten van Maleisie, te brengen waar we met de ferry naar Langkawi zouden gaan. Bye bye Ipoh, 2 nachten en 1 volle dag was voldoende en hadden we de stad wel bekeken! De taxirit nam 4 uur in beslag en dan heeft de chauffeur nog flink doorgereden over vnl snelwegen. Bij de ferry terminal was het een prettige chaos. Kaartjes gekocht voor de ferry van 14.00 uur en toen gaan lunchen. Meer over de overtocht naar Langkawi (synoniem voor Tropical Paradise!) en ons verblijf daar in het volgende blog!