Hong Kong

4 september 2012 - Amsterdam, Nederland

Op het moment van schrijven is het zondagavond 2 september, 23.00 uur en bevind ik mij aan de pool bar van het Grand Hyatt in Hong Kong. Graadje of 25 en een Tshing Tao naast mij. Morgen is alweer onze laatste dag van 6 weken reizen en dat doet toch een beetje pijn. De tijd is omgevlogen, het was fantastisch maar ook aan dit komt een einde. Maar zover is het nog niet, laat ik eerst even teruggaan naar afgelopen vrijdagavond onze aankomst met Air Asia op HongKong International Airport.

Om 19.20 uur zette de kist voet aan de grond en een klein uurtje later zaten we in de taxibus van het hotel. Daar kwamen we om 21.00 uur aan en meteen werden alle koffers uit de taxi gepakt, die zien we wel weer op de kamer terug. De lobby van het Grand Hyatt is imposant en we kregen een kamer op de 23e etage met een werkelijk FANTASTISCH uitzicht over HongKong Harbour. Je betaald ervoor maar dan krijg je ook wat!!! Van zo'n uitzicht word je helemaal blij. De boys waren vrij moe en na het boekie lezen, ja inderdaad die 2 weer, vielen ze in slaap. Voor Mireille voelt deze metropool, altijd een beetje aan als thuiskomen. Zij ging dan ook nog even naar Mong Kok, de ladies market.

Ik (Mireille) liep via the Footbridges naar de metro van Wan Chai naar Mong Kok. Het was heel druk in de metro, iedereen ging uit. Inmiddels viel ik bijna om van de honger en wilde wachten met wat te eten tot ik in Mong Kok was om bij een stalletje op straat wat te halen. Op het metrostation kocht ik cola light, ik zag alleen borden hangen dat je niet mag eten en drinken en dat daar een boete van 200 euro tegenover staat. Niemand doet het ook en de metro en de stations zijn dan ook echt heel schoon. Ik stapte uit en dook meteen op het eerste stalletje af waar ik heerlijke dim sum van vis heb gegeten, beetje soja erover heen en dat voor 1 euro. Ik liep door naar de Ladies Market, het was inmiddels rond 23.15 en dacht dat de markt wel tot 1 uur ‘s nachts open zou zijn maar helaas was iedereen al aan het opruimen. Ik had enorm veel zin om te shoppen en leuke souveniers te kopen, jammerrrrr, ik kon natuurlijk niet met lege handen naar huis komen en heb twee hele leuke tasjes op de kop getikt. Daar de Dim Sum niet echt voldoende was heb ik bij de Japanner nog heerlijk sushi gegeten en Californian hand rolls. Zalig! Met de metro weer terug en rond half 2 was ik weer in het hotel, vol adrenaline, heerlijk om hier te zijn. Daar kon ik lekker op slapen.

Ik (Marcel) bestelde via room service een club sandwich met frietjes, die 10 minuten later werden gebracht. Heerlijk! Ik mailde nog even met Ricco DeBlanc, een oud hotello die hier woont en werkt om de volgende dag om 5 uur ff een biertje te doen in de stad en bij te kletsen. Dat was een goed idee, 17.00 uur in the Four Seasons. Ook geen slechte hut!!

Volgende ochtend werden we wakker en toen zagen we bij daglicht wat voor een waanzinnig uitzicht we hadden. Het was half bewolkt met af en toe een buitje. Mireille had koffie plus croissantjes gehaald bij de Starbucks die we voor het raam hebben gegeten/gedronken en het programma voor de dag was de Peak Tram. Naar de Peak Tram gingen we met de smalle dubbeldekstram die hier al lange tijd een beeld is van het dagelijks leven in deze metropool. We konden bovenin zitten wat de mannen wel vetgaaf vonden. Bij de Peak Tram was het niet druk dus gelukkig geen lange wachtrij. Wel werden er voor de 324e keer fotoos door japanners gemaakt van T&B. Heel irritant vinden ze dat en we hebben ze maar geleerd om weg te kijken. Waarom nemen die gasten niet gewoon zelf een kleurspoeling? Kunnen ze fotoos van zichzelf maken de hele dag!!! Het ritje naar de top van de Peak was natuurlijk spannend en de view was erg fraai. Boven hebben we een bakkie gedaan met koekies/gebak en daarna wat fotoos geschoten. Tevens wat kleine souveniertjes gekocht.

Met de tram ook weer naar beneden en in de stromende regen met taxi naar het hotel. Bammetje eten en chillen, Bram viel al snel in slaap. Ik ben om half 5 met taxi richting Four Seasons gegaan. Bij taxistand voor het hotel stond een lange rij waarna de portier vroeg ik hotelgast was en ja hoor, ik werd direct in een andere line gezet en kreeg meteen een taxi. Voordeel van het hotelgast zijn!!!

De Four Seasons ligt ook aan de haven op pakweg 10 minuutjes rijden van ons hotel. Het ligt bij een vertrekpier van Star Ferry. We hadden afgesproken in de Bleu Bar op de begane grond. Ricco was er nog niet en ik bestelde vast een biertje en kreeg een plek aan de bar. Na 5 minuten kwam Ricco binnen en herkende hem meteen weer, ook al was het zo' n 20 jaar geleden dat we elkaar gezien hebben. Hij heeft sindsdien in de hotellerie in Azie gewerkt waarvan lange tijd als GM bij het Ritz-Carlton. Sinds 2009 werkt hij als CEO Hotels bij een de grootste projectontwikkelaars ter wereld. Leuk om hem weer even te zien en te spreken. Hij stuurde zijn auto met chauffeur naar ons hotel om Mireille en de boys op te halen!!! Zij kwamen om half 7 de bar binnen lopen en we hebben gezamenlijk nog ff gekletst, erg leuk.

Wij zijn daarna met de Star Ferry naar Kowloon gegaan en waren keurig op tijd om om 20.00 uur het licht en muziekspektakel (The Symphony of Lights) te zien dat elke avond wordt opgevoerd vanaf de hoge gebouwen op Hong Kong Island (waar wij dus verblijven). Altijd weer een spektakel om dat te zien.

Daarna gezocht naar Java Rijsttafel aan Hankow Road! Mireille ging daar vroeger vaak eten en we hebben het tijdens onze wereldreis ook gezocht maar konden het toen niet vinden. Volgens google bestaat het maar na heel lang zoeken hebben we het wederom niet kunnen vinden. Via het Peninsula hotel naar een restaurant maar de mannen hadden het helemaal gehad , bleren en vervelen, dus zijn we maar teruggegaan naar het hotel.

Zondag zou onze laatste volle dag zijn van de vakantie en we wilden nog wat shopping doen op Stanley Market. Wij hadden daar bij aanvang van de reis een schilderij gezien dat we nu graag wilden kopen. Eerst even langs L’ Hotel Island South waar de Cars paraplu’s van de boys nog lagen. Vandaar met de dubbeldekker bus naar Stanley. We konden weer voorin zitten en dat laat goed zien hoe smal de straatjes soms zijn, zeker als er 2 dubbeldekkers langs elkaar rijden.

Het was behoorlijk warm maar in de straatjes bij Stanley Market loop je in de schaduw dus dat was fijn. Voor de boys wat t-shirts gekocht en voor mijzelf (Marcel) ook. Tevens wat kadootjes voor het thuisfront. Wij hebben lang staan dubben welk schilderij we wilden kopen maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een impressie van een straatbeeld in Hong Kong, een olieverfschilderij van Ya Ren (wie kent hem niet?) Opgerold meegenomen, in Amsterdam zoeken we wel een passende lijst erbij.

Vervolgens geluncht bij Boat House aan de boulevard van Stanley. De boys konden daar om de hoek in een speeltuin spelen, helemaal prima dus. Na de lunch met taxi naar hotel, Bram ging slapen in de kar tijdens een wandeling met Mireille en ik ben met Teun naar het zwembad gegaan. Het was daar behoorlijk druk, zondagmiddag, de nouveau riche gaat daar uitgebreid lunchen en borrelen met veel te dure cocktails!! Er was ook een cocktailparty/diner bij het zwembad ter gelegenheid van het feit dat ene Maya 100 dagen oud was (moet niet veel gekker worden). Denk niet dat Maya er zelf bij was want het was af en aan lopen van chique geklede chinezen die uitgebreid gingen dineren. Het was echt een hilarisch gezicht. Dan weet je echt niet wat je met je geld moet doen (kan ook heel prettig zijn!!!). Snel douchen en met de taxi naar Soho waar we heerlijk gegeten hebben bij Soho Spice, een combinatie van vietnamese en thaise gerechten. Bij de franse buren werden frietjes voor de mannen gehaald!! Nog 2 dagen en dan is het echt afgelopen met friet, dan komen er aardappels, boontjes en kip op tafel!! Vervolgens een ijsje gehaald bij XTC Gelato, volgens Time Magazine het beste ijs in Azie!!

Ik ben toen we thuis kwamen nog op zoek gegaan naar een zaak waar ze een voetmassage doen maar het enige wat ik tegenkwam waren heel veel pubs waar iedereen naar engels voetbal zat te kijken. Had ik ff geen zin in, toen in het hotel maar een biertje bij de poolbar genomen waar dit verhaal dus geschreven is.

Dit laatste stukje van ons reisverslag verhaal schrijf ik op dinsdagmiddag nadat we vanmorgen vroeg zijn aangekomen. De setting is iets minder dan alle settings waar ik toen nu toe de verhalen heb geschreven maar het mooie weer in Amsterdam voelt goed aan. Maandagochtend hebben we ontbijt op de kamer gereserveerd wat om 09.00 uur werd gebracht. Gebeurt niet vaak dat je zo’n fraai uitzicht hebt met een ontbijt!! Daarna naar The Lanes voor wat laatste inkopen, oa een koffer om de extra spullen mee te nemen. De boys mochten hem uitkiezen en kozen voor een Mickey Mouse tas met wieltjes!! Snel terug naar hotel om van de laatste zonnestralen van deze vakantie te genieten. Bram viel weer in slaap in z’n kar en wij hebben heerlijk aan het zwembad gelegen en geluncht. Het was lekker rustig en om 16.00 uur zijn we naar de kamer gegaan om alles in te pakken. Om 18.00 uur uitgecheckt waarna we met de taxi naar het treinstation zijn gegaan waar je kan inchecken voor je vlucht. Ideaal is dat, je bent je koffers kwijt en zit nog midden in de stad. Wij zijn met de Ferry naar Kowloon gegaan want we hadden om 19.00 uur een tafel gereserveerd bij Aqua (http://www.aqua.com.hk). Daar hebben we tijdens onze eerdere bezoeken aan Hong Kong ook gegeten en is uitstekend bevallen. Niet alleen door het eten maar ook zeker door het fantastische uitzicht wat je hier hebt vanaf de 29e etage en uitkijkt over Hong Kong Island. Dus nu keken we oa naar ons hotel en The Peak. De “Symphony of Lights” kon je om 20.00 uur ook goed zien. We hebben heerlijk gegeten, Japanese Wagyu beef en Chilean Cod met sinaasappel saus en als toetjes Tiramisu Aqya style, Chocolate cake met abrikozen sorbet en 2 bolletjes chocolade ijs voor de boys. Een hele mooie culinaire afsluiting van onze reis! Met de taxi naar het treinstation en om half 10 waren we op het vliegveld. Exact om 22.55 uur vlogen we met een ramvol vliegtuig voor de laatste keer deze reis. Dinsdagochtend 4 september 04.10 uur landen we in Amsterdam na een prima vlucht van 11 uur, waar de boys zich weer heel goed hebben gehouden en veel hebben geslapen.

Het zit erop, het waren 6 hele fantastische weken waarin we veel hebben gezien. Het meeste indruk hebben de Kinabatangan river cruises op ons gemaakt. Je voelt je daar zo 1 met de natuur, je zit midden in de jungle en ziet zoveel moois op het gebied van bomen, planten en dieren. Het was het hoofddoel van onze reis en heeft het meer dan waargemaakt.

We hopen dat jullie een beetje mee genoten hebben van onze verhalen. Voor ons is dit samen met de vele prachtige foto’s weer een mooie herinnering aan een fantastische reis!

1. Paul & Pauline:
    12 september 2012
    He jammer het laatste verslag van jullie fantastisch reis gelezen.
    Maar voor jullie was het een hele mooie reis en met veel belevenissen.
    Maar wij hebben genoten van de foto's en de verhalen.X
  2. Brenda Reimers:
    13 september 2012
    Welcome back in Amsterdam. Ik heb genoten van jullie reisverhalen. Een pracht reis hebben jullie gemaakt. Mireille ik ben 2 oktober weer in NL en blijf 2 maanden. We gaan dan zeker weer gezellig met de 'Stoer' meiden afspreken. Brenda X
  3. Aike-Jan Potse:
    11 december 2012
    Fantastisch dat je zo´n mooie reis mag maken en ook nog de tijd vindt om erover te schrijven...! Wij waren in augustus in Hong Kong (hotel Icon) en herbeleefden de reis door het lezen. Volgende reis naar Spanje? Succes en groet, Aike-Jan