Langkawi

30 augustus 2012 - Langkawi, Maleisië

Van alle plekken waar ik, Marcel, de verhalen tot nu toe heb geschreven is dit wel de lekkerste! Waarom? Omdat ik op het parelwittestrand van Langkawi lig met de zon vol op m'n pan, uitzicht op de Andaman Sea en alleen het ruizen van de zee en het kapot vallen van de golfen en wat dierengeluiden hoor. Achter mij ligt het Andaman hotel gesitueerd midden in een rainforest. Het is zondagmiddag rond 15.00 uur en laat ik eerst teruggaan naar ons vertrek vanuit Kuah afgelopen donderdag.

Rond 13.00 uur werden we afgezet door de taxi na een ritje van 4 uur vanuit Ipoh. Een lekkere drukte aan de ferry terminal waar Mireille snel kaartjes kocht voor de boot van 14.00 uur naar Langkawi. Zo, die hebben we en nu wat lunchen. We zijn een restaurantje ingedoken waar een buffet stond met vele lekkernijen, Teun wilde daar niet zitten want het was oud!! Ja, meneer zegt vaak "dat zijn oude gebouwen en niet mooi!!" Wij namen rijst met groenten, vlees en vis, heerlijk. Aansluitend naar de vertrekhal of wat daarvoor door moest gaan. Ramvol en wij dachten "als dat allemaal op 1 boot moet zit die goed vol!!" Naast een italiaans stel met hun zoon waren wij de enige westerlingen wat we wel wat vreemd vonden. Vele gaan zeker met het vliegtuig. Er kwam een ferry aan (die in 1904 nog van Texel naar Den Helder voer zo oud was die!) waarvan wij dachten dat die het was, nee dus. Op tijd vertrekken doen ze hier niet. Op een gegeven moment lag de ferry van 3 uur ook al klaar en die vertrok nog eerder dan die van ons. Maar met een goed uur vertraging vertrokken we. We hadden plaatsen onderin de boot zonder ramen. Leek ons geen goed idee. Mireille bleef boven wachten tot we vertrokken en toen waren er nog een aantal plekken vrij. Helemaal goed. Overtocht ging prima, duurde een uurtje. Wij wachten tot iedereen van boord was waarna Teun, altijd zonder hulp bij dit soort gelegenheden, van boord wilde stappen. Hij werd geholpen door een aardige bootsman maar hij gillen dat hij het alleen wilde doen dus weer terug op de boot. Met een grote sprong kwam hij op de kant. Bijdehandje!! Grote drukte in de terminal, ff pinnen en toen taxi genomen. Van de 1e blik op Langkawi hadden we ons iets anders voorgesteld maar de Lonely Planet zegt ook ‘zsm wegwezen uit Kuah’, de plek waar de ferries aanleggen. Dat deden we dus ook en na een taxiritje van 45 minuten waarbij de boys in slaap vielen kwamen we aan bij het Andaman hotel (http://www.theandaman.com). Precies zoals we het ons voorgesteld hadden, prachtige oprijlaan dwars door het Rainforest, de koffers werden direct aangepakt door de bell boys en in de schitterende open lobby ingecheckt bij de receptie. Daar kregen we onze welkomstdrankjes (ginger) met 'wet towel'. We kregen een upgrade naar kamer met balkon op de 1e etage. Waanzinnig mooie kamer met uitzicht op de Andaman Sea, vanaf onze kamer naar het strand was 20 meter. Daar kan een mens wel gewend aan raken!!! Binnen no time stonden er een paar apen voor onze balkondeur!!! Een grote sticker op de ramen meldt dat je daarvoor moet oppassen en altijd de deur moet sluiten. Vervolgens zijn we een beetje op ontdekkingstocht gegaan en hebben we nog een drankie kunnen meepakken van het happy hour bij de Beach Bar. Bij het fantastische zwembad was een glijbaan dus de boys waren niet meer te houden en Mireille is nog even 20 minuutjes gaan zwemmen met ze inclusief vele ‘ritjes’ vanaf de glijbaan. Teun vond het helemaal geweldig. Daarna lekker gegeten bij de Beachbar. Wat een feest! Op een gegeven moment zag ik iets over ons heen vliegen, het bleek een flying lemur te zijn, een vliegende eekhoorn! Toch een flink uitgevallen vleermuis moet ik bekennen. We waren allemaal moe van de dag reizen, alles bijelkaar 8 uur onderweg geweest en we vielen allen om half 10 in diepe slaap.

Vrijdagochtend was er yoga class en daar is Mireille naartoe gegaan en heb ik met de boys ontbeten. Prachtig buffet en we hebben maar gezegd dat Teun 3 was, kon hij gratis mee eten!!! Jaja, we blijven natuurlijk wel hollanders. Nadat Mireille terug was gekomen was er yoga voor kinderen bij de Kid's Explorer's club, waar Teun enthousiast aan mee heeft gedaan tot groot genoegen van Mireille. Teun helemaal trots en na de les heeft hij alle houdingen laten zien die hij had geleerd.

Daarna met ze naar het zwembad waar ze zich flink uitgeleefd hebben. Het zwembad heeft meerdere diepe en ondiepe stukken en eilandjes met allerlei soorten bomen. Je ziet de eekhoorntjes, apen, flying lemurs die stokstijf op de boomstam blijven zitten, lizards en hornbills vanuit de pool. We kregen die ochtend 2 flinke regenbuien over ons heen maar de mannen bleven gewoon zwemmen wat ook goed te doen was. In de middag kwam het echter met bakken uit de hemel en zwemmen was geen optie. Bram viel in slaap in de buggy en Teun is the Kids Explorers club ingegaan. Heel leuk, met veel speelgoed, tv, spelletjes, klimmogelijkheden etc, alles onder professionele begeleiding. Hij vond het geweldig. Wij hebben elkaar afgelost met lunchen en kids club terwijl Bram echt 3 uur heeft geslapen. Die moet af en toe echt wat slaap inhalen want voor 21.00 uur slapen ze vaak niet. Einde middag is Mireille met Teun gaan zwemmen in de regen en ben ik met Bram naar de kids club gegaan. Ook voor hem erg leuk. In het zwembad had Teun nieuwe nederlandse vrienden ontdekt en dan bloeit hij helemaal op want die spreken dezelfde taal tenslotte. De jongen, rond 7 jaar, heet Taeke! Rond 6 uur kwam Mireille verkleumd het zwembad uit, snel omkleden en bij Bram in de kids club gaan zitten want ik had een balinese massage van 80 minuten geboekt in de spa!!

De V Botanical Spa in dit hotel is gekozen tot de beste van Maleisie 2012-2013!! dus dat zou wat beloven!! En dat was het het ook, ik werd met de golfkar naar de spa gebracht die boven op de berg lag, midden in het Rainforest. Bij de receptie werd je ontvangen en alleen voor het uitzicht daar zou je al boeken!! Een werkelijk adembenemende view over de hele baai, ik kreeg een welkomstdrankje en een formulier waar je je keuze's qua muziek kon aangeven evenals op welke plekken men zich extra moest richten. Daarna kon je een keuze maken uit 5 soorten olieen die allen een mengsel waren van allerlei kruiden en planten. Vervolgens werd je naar een villa geleid met de masseuse en waar je op de massage tafel ging liggen en je weer dat fantastiche uitzicht had.

De massage was echt heerlijk en na afloop kreeg je bij de receptie nog een speciaal drankje om het geheel in stijl af te sluiten. Kortom, dit was echt een belevenis en zie je vaak in de glamour magazines maar nu lig je er zelf, hahaha. Voor Mireille de volgende dag nog ff een “ultimate pedicure en massage” gereserveerd! Dit moet je namelijk zelf wel meemaken, het is een experience!

Mireille zat met die 2 smurfen in het restaurant aan de dis en ze hadden al goed gegeten. Frietjes natuurlijk maar ook hele goeie en verse kipnuggets en de wortels niet te vergeten. Als toetje kregen ze nog een bolletje chocolade ijs. De mannen hadden lekker 2 uur lang aan tafel gezeten en gezellig gekletst. Ik bestelde een malay bordje met rendang, groenten en rijst!! Toen ik terugkwam op de kamer boekjes gelezen, jaja DD en de Fiets en wat internetten. Ook dat werkt hier prima! Het regende nog steeds, hopelijk zou het zaterdag wat beter worden.

Zaterdagochtend "moest" Mireille er vroeg uit want ze had een morning nature walk geboekt die om 8 uur vanuit de lobby zou starten. Ik (Mireille) was in eerste instantie alleen maar terwijl ik net met Sharizan aan de wandeling begon en de eerste Gekko bekeek kwam er een Japans gezin mee (echtpaar en dochter)Tijdens de wandeling hebben we van alles gezien en vertelde Sharizan er enthousiast van alles bij, zoals dat de Gekko een gewild dier is voor consumenten omdat de tong gebruikt wordt voor een medicijn tegen aids, het bloed tegen kanker en het lijf goed is voor de mannelijke aphrodite. 300 gram Gekko levert de verkoper 25k euro op en 1kg, 100k. Verder kwamen we zwarte apen tegen, er bestaan meer dan 700 soorten vijgen in het regenwoud, dat maakt het regenwoud zo levendig aan dieren, vijgen zijn nl erg voedzaam. Ik kwam te weten dat een bananenboom maar 1 keer bananen aangroeien daarna heb je niks meer aan de boom. Apen geen fish palm bladeren eten omdat het lijkt alsof de bladeren al afgekloven zijn (wij zouden ook niet drinken uit een fles waar aan gekauwd is tenslotte). Vleermuizen eten vruchten en strooien de zaadjes in het rond om zo hun eigen ecoysteem (en voedsel voorraad) in stand te houden. Zo ben ik geinspireerd en wijzer teruggekomen uit het regenwoud.

Ik (Marcel) ben met de boys om half 9 gaan ontbijten en daarna lagen we vroeg aan het zwembad want het was prachtig weer en hoe de rest van de dag zou zijn wisten we nog niet. In verband met de zware regenval was de glijbaan helaas gesloten wat jammer was maar we konden een waveboard lenen en dat was zeker voor Teun een belevenis. Zo kan je natuurlijk met allerlei spullen in het water leuke spelletjes bedenken. Taeke kwam er ook bij en de boys hebben heerlijk gespeeld, ik ben met de camera een strandwandeling gaan maken en wat fotoos gemaakt van oa een zee arend. Aan het einde van de baai kijk je uit op het hotel wat half verscholen in het Rainforest ligt en hoor je alleen de golfslag van de zee en de vogels die in het forest zitten, wat is het hier prachtig. Toen ik terugkwam ben ik met Bram naar de kamer gegaan en heeft hij lekker 2 uurtjes geslapen. Om half 5 had Mireille haar pedicure en massage en ben ik met de boys naar het zwembad gegaan. FF zwemmen en vervolgens heb ik me geinstalleerd aan de rand van de pool met krantje en biertje en pakte de laatste 2 uurtjes van de ondergaande zon mee. T&B speelden met Taeke in het zwembad. Ik had me voorgenomen om met de mannen om 7 uur, wanneer het zwembad sluit, aan het strand te gaan eten.  Maar helaas, toen ze eruit moesten om 7 uur, tot grote teleurstelling van Teun, bleek dat Bram gepoept had in z’n zwembroek. Hoevaak we ook zeggen tegen hem “geef aan als je moet poepen, hij vertikt het”. Dus toen maar ff naar de kamer, snel douchen, en samen met Mireille naar het restaurant. Zij was klaar met haar heavenly behandeling en beaamde dat het een onvergetelijke ervaring was. Met de boys hadden we een compromis gesloten, wij wilden aan het strand eten, en zij binnen! Toen besloten we om op het teras van het restaurant te gaan eten. Dat was een deal! Ik ging met Teun pesten, we wonnen allebei 1 x! Mireille nam een 3-gangen V menu wat alleen maar hele gezonde vegetarische producten zijn, ik nam een lobster soup (the best I ever had!) en nasi met malay seafood, echt voortreffelijk. De mannen hadden het wel gehad, ze waren kapot van de hele dag spelen in het water en rond half 10(!!!!)  zijn ze gaan slapen. We willen nog graag 1 nacht langer hier blijven maar staan op de wachtlijst. Toen hebben we maar besloten om maandag naar Penang te gaan. Met het vliegtuig, wel zo leuk. Eerst via Malaysian Airways geprobeerd, er was nog plek maar de reservering lukte niet in 1 keer. Mireille probeerde het toen via Firefly (dochter/zoon van Malaysian Airways) dat lukte direct en was de helft van de prijs van MA, met z’n vieren 125 euro!! Primaaaa en bij het uitzoeken van de stoelen bleek dat er pas 8 passagiers (van de 76) geboekt waren. Kan weleens een hele lege vlucht worden. Ook het hotel op Penang, Shangri-La Rasa Sayang Resort & Spa, had nog een kamer beschikbaar dus dat worden 4 nachten en 3 volle dagen op dat eiland, niks mis mee!

Zondagochtend stond voor mij in het teken van de nature walk. Enthousiast geworden door de verhalen van Mireille begon ik eraan, we hadden een groep van 13 pax en zijn ruim een uur rond het hotel gelopen. Prima biologieles gehad over wat er allemaal leeft aan wildlife, planten en bomen maar helaas geen 'nieuwe' dieren gezien. Blijkt maar weer dat de natuur zich niet laat regelen, maakt niet uit, that's how it works! We zijn met z’n vieren gaan ontbijten en we hebben weer een les geleerd. De boys gewoon in een kinderstoel zetten want die gaan bij zo'n ontbijt alleen maar rondrennen en gillen! En dit is niet het type van der Valk hotel waar dat heel gewoon is!! Niet zo leuk voor de andere gasten, voor ons ook trouwens niet. Het ontbijt is hier ook perfect. Wat wij in Nederland gewoon s’avonds bij de take away Thai of Chinees halen staat hier bij het ontbijt.  Alles vers, een pastry waar vele soorten brood liggen, inclusief pancakes en wafels!!!  Plain yoghurt met muesli, vers fruit en natuurlijk alle aziatische ontbijt gerechten!!! Ook Indian style vegetarian food ontbreekt niet. Alleen de pindakaas hebben ze niet maar die hebben we gelukkig bij ons. De kokosnoot jam is heerlijk. Ik heb de chef die rondliep gecomplimenteerd met z’n lobster soup, hij vond dat erg leuk, volgens mij krijgt hij dat niet vaak te horen. Complimentjes geven is zo makkelijk om te doen en waardevol voor die mensen (net als voor ons overigens!)

Het weer zag redelijk goed uit dus lekker aan de pool gaan liggen, Mireille had olie gekocht want nu komt het aan op echt bruin worden!!!!! Vandaag hebben we elkaar weer afgewisseld met de boys. Ik ben s'ochtends aan het zwembad en strand gaan liggen en Mireille is later gaan wandelen langs het strand. Rond 13.30 uur ben ik met mannen naar de kamer gegaan om een boterham te eten. Eerst ff douchen wat ze een feest vinden (omdat het een hele grote douche is!) en daarna viel Bram al snel in diepe slaap. Teun keek een tekenfilm (Upin & Ipin) op tv. Mireille kwam rond half 3 op de kamer en toen ben ik op la playa gaan liggen.

Om 17.00 kwam ze snel naar mij toe en heb ik Teun opgehaald om te gaan zwemmen, Bram sliep nog steeds!!!!! Met Teun ff gezwommen en toen werd het heel donker waarna het hard begon te regenen. Dat duurde echter maar 10 minuten daarna werd het heel lekker weer. We zijn zandkastelen op het strand gaan maken en Mireille heeft een fotoshoot met de boys gedaan met ondergaande zon als achtergrond.

Aansluitend heerlijk gegeten in restaurant in Tepian Laut, het beach restaurant, udang malay voor mij en Tofu voor Mireille. Pesten en ipad filmpjes kijken met ondergaande zon. Life is beautiful. Boekjes lezen op de kamer en daarna ben ik naar de Jentayu Lounge bij de lobby gegaan om de voetbaluitslagen van de zondag te volgen op de Ipad, Feyenoord wint!!!

De volgende ochtend na het ontbijt regende het helaas weer. Mireille heeft weer een yoga class gevolgd en Teun heeft dat ook gedaan om 10.00 uur in de kids club. Ik ben met Bram gaan kijken, prachtig gezicht hoe hij dat doet. De leraar zei af en toe wat in het engels tegen hem wat ik dan vertaalde en hij keurig opvolgde. Er waren maar 4 kids. Aansluitend was er muziek maken in de lobby op de Borang Bonang, bestaande uit 10 bronzen potten. Zowel T als B hebben keurig met de “stokjes ”Altijd is Kortjakje ziek’  gespeeld. Vervolgens hebben we de koffers ingepakt. Om 13.00 uur sharp werden we gebeld of de koffers opgehaald konden worden, uitchecken en om 13.30 met taxi van het hotel naar het vliegveld voor de vlucht naar Penang. Onderweg nog 2 t-shirts voor de mannen en luiers voor Bram gekocht (helaas geen shirt van Upin & Ipin gekocht). Het vliegveld van Langkawi is best modern en we hebben bij de Starbucks cappu en croissantje genomen. Rond half 3 naar de gate waar ons propellor vliegtuigje van FireFly net aankwam. Met een oranje paraplu liepen de boys naar het vliegtuig (het regende heel licht). We hadden stoelen aan de raamkant (was plek zat!) en al snel schoten we de lucht in en hadden we een prachtige view over Langkawi en de andere eilandjes in de buurt. Vlucht duurde een half uurtje en voor we het wisten waren we geland op Penang. Over ons verblijf in het Shangri-La Rasa Sayang Resort  & Spa meer in ons volgende blog. We gaan nog een heerlijke week tegemoet.